Rychlé vyhledávání

Reklama

NETIKETA

RFC dokumenty popisují standardy pro práci na Interentu. Dokumenty nejdøíve prochazejí procesem schválení a po té je jim pøidìleno èíslo, pod kterým je lze vyhledat v seznamu pravidel. Pøesto¾e mnoho pravidel je pro odborníky, existují nìkterá i pro bì¾né u¾ivatele.

Mezi nì patøí RFC 1855 Netiquette Guidelines. Pochází sice z roku 1995, kdy u nás o existenci Internetu vìdìlo málo lidí a od té doby se mnoho vìcí se zmìnilo, základ pravidel slu¹ného chování na síti zùstává zachován a proto je zde èeský pøeklad.



RFC 1855 -  Pravidla chování v síti - Netiketa

Následující text poskytuje informace pro nej¹ir¹í internetovou obec. Nespecifikuje pravidla chování pro v¹echny pøípady. Je volnì ¹iøitelný.

Abstrakt
Dokument uvádí základní pravidla chování v síti "Network Etiquette - Netiquette", tedy jakousi etiketu sítì Internet, kterou organizace mù¾e pou¾ívat a upravovat pro vlastní potøebu. Jako takový je uspoøádán do oddílù tak, aby jeho adaptace byla co nejsnaz¹í. Slou¾í také jako pøehled základních pravidel pro jednotlivce, a» u¾ se jedná o u¾ivatele nebo administrátory. Autorem je "Responsible Use of the Network - RUN - Working Group" z IETF .

Obsah
  1. Úvod
  2. Komunikace "jednoho s jedním"
  3. Komunikace "jednoho s mnoha"
  4. Informaèní slu¾by
  5. Seznam pou¾ité literatury
  6. Bezpeènost
  7. Autorova adresa
  1. Úvod
    V poèátcích Internetu se u¾ivatelé sami dokázali orientovat v jeho zákonitostech, mìli technické smý¹lení a rozumìli podstatì pøenosu a protokolùm. Dnes do internetové komunity pøichází stále více "nováèkù", kteøí s tím v¹ím nejsou seznámeni. Abychom tyto nové u¾ivatele rychle uvedli do kultury Internetu, nabízí tento prùvodce základní pravidla chování, která organizace i jednotlivci mohou vzít za svá a pøizpùsobit si je pro vlastní potøebu. Jednotlivci by si mìli uvìdomit, ¾e nezále¾í na tom, kdo jim poskytuje pøístup k Internetu; a» u¾ jde o pøístup pøes privátní popø. firemní úèet nebo studenti pøes úèet univerzity. V¹echny tyto organizace mají svá pravidla ohlednì vlastnictví mailù a souborù ohlednì toho, co je a co není vhodné posílat a jak se prezentovat. Ujistìte se, ¾e tato pravidla neporu¹ujete.

    Tento materiál jsme rozdìlili do tøí sekcí: Komunikace "jednoho s jedním", která zahrnuje mail a talk, komunikace "jednoho s mnoha", která zahrnuje mailing listy a News a informaèní slu¾by (FTP, WWW, Wais, Gopher, MUD a MOO). Nakonec uvádíme seznam pou¾ité literatury, ze které je mo¾no dále èerpat.

  2. Komunikace "jednoho s jedním" (e-mail, talk)
    Pokud hovoøíme o komunikaci "jednoho s jedním", máme na mysli komunikaci jednoho u¾ivatele s druhým tak, jako by stáli tváøí v tváø - tedy dialog. V¹eobecnì platí, ¾e pravidla slu¹ného chování ve styku s lidmi mù¾ete stejnì tak uplatnit na v¹echny situace v síti, kde to platí dvojnásob; napø. intonaci a zabarvení hlasu si mù¾ete na Internetu jen domyslet. Pokud chcete získat více informací o Netiketì, o komunikaci pøes e-mail a talk, podívejte se do seznamu literatury [1, 23, 25, 27].

    2.1 U¾ivatel
    2.1.1 Mail
    • Pokud nemáte vlastního poskytovatele pøipojení k Internetu, ovìøte si u svého zamìstnavatele, jak je to s vlastnictvím e-mailu. Zákon je v tomto smìru jiný v ka¾dé zemi.
    • Pokud nepou¾íváte ¹ifrovací zaøízení (hardware nebo software), pøedpokládejte, ¾e mail na Internetu není bezpeèný. Nikdy nepi¹te do mailu nic, co byste nenapsali tøeba na pohlednici.
    • Respektujte autorská práva materiálù, které reprodukujete. Vìt¹ina zemí má autorské zákony.
    • Pokud posíláte zprávu, kterou jste obdr¾eli dál, nemìòte text. Pokud mail byl osobním vzkazem pro vás a posíláte jej dál skupinì, zajistìte si nejdøív souhlas autora. Mù¾ete zprávu zkrátit a citovat pouze dùle¾ité èásti, ale nesmíte zmìnit pùvodní význam zprávy.
    • Nikdy neposílejte øetìzové dopisy el. po¹tou. Øetìzové e-maily jsou na Internetu zakázané. Informujte svého místního administrátora, jestli¾e nìjaký takový mail obdr¾íte.
    • Dobré pravidlo zní: buïte konzervativní v tom, co posíláte a liberální v tom, co obdr¾íte. Nemìli byste posílat zprávy zvané "flames" (hrubé, osoèující), a to ani proto abyste provokovali.
    • Je dobrým zvykem projít v¹echny Subjekty zpráv pøed tím, ne¾ na nì zaènete odpovídat. Stane se, ¾e pokud vás nìkdo ¾ádá o pomoc, po¹le pozdìji jiný mail, kterým sdìluje, ¾e va¹i pomoc u¾ nepotøebuje. Také se ujistìte, ¾e v¹echny pøijaté maily jsou opravdu urèeny vám. Mù¾e se jednat o kopii od pùvodního adresáta.
    • Usnadnìte maximálnì adresátovi komunikaci. Mnoho po¹tovních klientù skrývá informace obsa¾ené v hlavièce, které zahrnují také va¹i zpáteèní adresu. Abychom se tìmto lidem "ukázali", umístìte na konec mailu øádek nebo dva s kontaktem. Tento soubor mù¾ete vytvoøit pøedem a pøidávat ho v¾dy na konec svých zpráv. (Nìkteøí klienti to dìlají automaticky.) V Internetovém svìtì je znám jako ".sig" nebo "signature" soubor. Vá¹ ".sig" soubor vypadá asi jako va¹e vizitka.
    • Buïte opatrní pøi adresování mailu. Nìkteré adresy smìøují na skupinu, pøesto¾e se tváøí, jako by byla adresátem pouze jedna osoba. Buïte si jistí, komu pí¹ete.
    • Kdy¾ odpovídáte na zprávu, kontrolujte komu posíláte kopie. Nezahrnujte do takové odpovìdi v¹echny, pokud se zpráva zmìnila na diskusi pouze mezi vámi a dal¹ím u¾ivatelem.
    • Mnoho u¾ivatelù Internetu nemá èas odpovídat na v¹eobecné otázky o síti a o tom, jak pracuje. Neposílejte maily s ¾ádostí o informace lidem. jejich¾ jméno jste vidìli nìkde na RFC nebo na mailing listu.
    • Pamatujte, ¾e u¾ivatelé se kterými komunikujete, jsou roztrou¹eni po celé planetì. Kdy¾ po¹lete zprávu, na kterou chcete okam¾itou odpovìï, její pøíjemce mù¾e je¹tì klidnì spát. Dejte mu ¹anci vstát a pøijít do práce pøed tím , ne¾ si zaènete myslet, ¾e mail nedo¹el, nebo ¾e ho pøíjemce ignoruje.
    • Ovìøte si v¹echny adresy pøed tím, ne¾ zaènete dlouhou a osobní komunikaci. Je také dobrým zvykem zahrnout do Subjektu slovo "dlouhý" ("long") pro mail del¹í ne¾ 100 øádkù. Pak pøíjemce ví, ¾e zpráva a odpovìï na ni mu zabere del¹í èas.
    • Zjistìte si, koho ve svém okolí mù¾ete po¾ádat o pomoc - a» u¾ máte problém se softwarem nebo celým systémem. Také si zjistìte, na koho se mù¾ete obrátit v pøípadì, ¾e obdr¾íte mail se sporným nebo ilegálním obsahem. Mnoho serverù má alias "Postmaster", který smìøuje na zku¹ené u¾ivatele; touto cestou je mo¾né získat pomoc prostøednictvím e-mailu.
    • Mìjte na pamìti, ¾e pøíjemce zprávy je èlovìk s jinou kulturou, jazykem a smyslem pro humor. Stejnì tak v jiné zemi tì¾ko pochopí odli¹ný formát data, míry a výrazy. Zvlá¹tì buïte opatrní na sarkasmy.
    • Pou¾ívejte velká i malá písmena. VELKÁ PÍSMENA VYPADAJÍ, JAKO BYSTE KØIÈELI.
    • Pou¾ívejte symboly pro zdùraznìní. (To je *to* co jsem myslel.) Pou¾ívejte podtr¾ítka pro podtrhávání. (_Válka a mír_ je moje oblíbená kniha.)
    • Pou¾ívejte smajlíky, abyste naznaèili tón hlasu, ale u¾ívejte je s mírou; napø. :-). Nemyslete si, ¾e smajlík zahlu¹í jinak urá¾livý nebo nevkusný obsah.
    • Ne¾ po¹lete emotivní odpovìï, poèkejte radìji do druhého dne. Pokud i pøesto takovou odpovìï napí¹ete, oznaète vybrané èásti "FLAME ON/OFF". Napø.: FLAME ON: Takový argument nestojí za zatí¾ení sítì. Je nelogický a chabého rozumu. Zbytek svìta se mnou souhlasí. FLAME OFF
    • Nevkládejte do zpráv ¾ádné øídící znaky a pøílohy, které nejsou v ASCII kódu, pokud to nejsou pøílohy v MIME kódování, nebo pokud je pisatel zakódoval. Jestli¾e posíláte zakódované zprávy, ujistìte se, ¾e je pøíjemce umí dekódovat.
    • Buïte struèní; kdy¾ odpovídáte na zprávu, vlo¾te jenom tolik pùvodního obsahu, aby zrpáva neztratila na srozumitelnosti. Je velice ¹patným zvykem jednodu¹e stisknout "Re - Opovìdìt" s tím ,¾e do mailu vlo¾íte celou pøede¹lou zprávu; odstraòte v¹echny nedùle¾ité èásti.
    • Omezte délku øádkù na ménì ne¾ 65 znakù a øádky ukonèete ENTERem.
    • Mail by mìl mít v Subjektu takový text, který odrá¾í obsah zprávy.
    • Pokud vkládáte podpis, a» je krátký (ne více ne¾ 4 øádky). Myslete na to, ¾e mnoho u¾ivatelù platí za pøipojení od minuty a èím del¹í je vá¹ mail, tím více platí.
    • Mailem mohou být rozesílány hoaxy nebo viry na rùzném stupni odhalitelnosti. Zkontrolujte si stav pøijatého mailu pøed tím, ne¾ ho odmítnete.
    • Pokud si myslíte, ¾e zpráva je opravdu dùle¾itá, okam¾itì na ni krátce odpovìzte, abyste dali autorovi najevo, ¾e vám pøi¹la. I kdy¾ del¹í odpovìï po¹lete pozdìji.
    • Reálnost komunikace pøes mail se odvíjí od va¹eho vztahu k dané osobì a kontextu komunikace. Úroveò psaní v urèité e-mailové skupinì nemù¾e být pou¾ita v¹eobecnì na e-mailovou komunikaci v celém Internetu. Opatrnì se slangovými výrazy a akronymy.
    • Cenu za doruèení e-mailu platí na pùl pisatel a pøíjemce (nebo jejich organizace). E-mail se v tomto odli¹uje od ostatních medií (po¹ty, telefonu, TV nebo rádia). Za zaslání mailu navíc "platí" dal¹ími prostøedky - zatí¾ením sítì, místem na disku nebo zatí¾ením procesoru. To je základní ekonomický dùvod toho, proè jsou nevy¾ádané reklamní e-maily (spamy) nevítané (a v mnoha pøípadech zakázané).
    • Podívejte se, jak velký je e-mail, který posíláte. Vlo¾ením velkých souborù (napø. souborù Postcriptu nebo programù) mù¾e být va¹e zpráva tak objemná, ¾e nemù¾e být doruèena nebo pøinejmen¹ím nadmìrnì zatí¾í sí». Dobrým zvykem je neposílat soubor vìt¹í ne¾ 50 Kb. Zva¾te, jestli by nebylo lep¹í velký soubor vystavit na FTP serveru, nebo ho rozdìlit na men¹í a poslat ka¾dý zvlá¹».
    • Neposílejte nevy¾ádané e-maily.
    • Jestli¾e vá¹ mail server umo¾òuje po¹tu pøedávat dál, pozor a» se nedostane do uzavøené smyèky. Ujistìte se, ¾e jste nenastavili pøedávání zpráv na nìkolik dal¹ích serverù a tím neposíláte mail z jednoho poèítaèe do druhého.

    2.1.2 Talk
    Talk je sada protokolù, které umo¾òují komunikaci u¾ivatelù prostøednictvím poèítaèové sítì.
    • Pou¾ívejte velká i malá písmena a správnou interpunkci tak, jako byste psali dopis nebo mail.
    • Zalamujte øádek ENTERem. Nemyslete se, ¾e v¹ichni mají stejnou velikost obrazovky jako vy. Dobrým zvykem je max. 70 znakù na øádek, ne více ne¾ 12 øádkù (pokud pou¾íváte obrazovku rozdìlenou do dvou oken).
    • Ponechávejte okraj; nepi¹te do kraje obrazovky.
    • Pou¾ívejte dva ENTERy abyste naznaèili, ¾e jste skonèili a druhá strana mù¾e odpovídat (èerný øádek).
    • V¾dy se rozluète a poèkejte na pozdrav od druhého u¾ivatele pøed ukonèením spojení. Je to velice dùle¾ité zvlá¹» pokud komunikujete s nìkým na velkou vzdálenost. Mìjte na pamìti, ¾e va¹e komunikace závisí na obousmìrném pøenosu (velikosti vedení) a prodlevì.
    • Pamatujte, ¾e talk je pro u¾ivatele na druhé stranì vyru¹ením. Pou¾ijte ho pouze pokud je to vhodné. Nikdy nekontaktujte neznámého u¾ivatele.
    • Dùvodù, proè vám nepøijde odpovìï mù¾e být nìkolik a samozøejmì ne v¹echno pracuje bez problémù. Navíc verze programù pro talk nemusí být kompatibilní. Pokud to necháte na programu, sám zaène vyzvánìt. Nechte ho zvonit jednou, dvakrát a pak pøeru¹te spojení.
    • Jestli¾e druhá strana nereaguje mù¾ete zkusit dal¹í "TTY". Otevøené "TTY" si mù¾ete zjistit pøíkazem "finger". Pokud druhá strana stále neodpovídá, nepokraèujte ve spojení.
    • Talk zrcadlí va¹i schopnost rychlého psaní. Pokud pí¹ete pomalu a s pøeklepy, není zvykem chyby opravovat; u¾ivatel na druhé stranì vìt¹inou pochopí co máte na mysli.
    • Pozor, pokud máte otevøeno více spojení!

    2.2 Administrátor
    • Ujistìte se, ¾e jsou ka¾dému písemnì k dispozici va¹e pravidla pro rùzné situace, napø. pøíjem nelegálního, nevhodného nebo padìlaného mailu popø. softwaru.
    • Rychle odpovídejte na po¾adavky - do pøí¹tího obchodního dne.
    • Odpovídejte rychle u¾ivatelùm, kteøí dostali nevhodný nebo nelegální mail. Podnìty ohlednì øetìzových mailù by mìly být vyøízeny okam¾itì.
    • Vysvìtlete svým u¾ivatelùm v¹echna systémová pravidla. Ujistìte se, ¾e rozumí v¹em dùsledkùm vyplývajícím z el. komunikace a získání souborù, které po¾adují (napø.: zaplnìní disku, vy¹¹í telefonní úèet, prodleva mailu, apod.)
    • Ujistìte se, ¾e máte nastaven alias na "Postmastera" a "Root" a ¾e nìkdo tyto maily ète.
    • Mìjte na pamìti, ¾e stí¾nosti na va¹e u¾ivatele nemusí být v¾dy vìrohodné. V¾dy je pøe¹etøete (adresy mohou být padìlány a zneu¾ity).

  3. Komunikace "jednoho s mnoha" (mailing listy, News)
    Pro komunikaci v konferenci platí stejná pravidla jako pro el. po¹tu. Rozdíl je pouze v tom, ¾e si mù¾ete uøíznout ostudu u mnohem více lidí. Proto je velice dùle¾ité abyste, dobøe znali u¾ivatele, se kterými komunikujete.

    3.1 U¾ivatel
    3.1.1 Mailing listy a News
    • Pøed tím, ne¾ po¹lete vlastní pøíspìvek, ètìte pozornì jeden dva mìsíce pøedem mailing listy i pøíspìvky. Pomù¾e vám to pochopit zvyky a úroveò skupiny.
    • Nesvalujte vinu na systémového administrátora za chování u¾ivatelù systému.
    • Co se týèe ¹irokého okruhu lidí, kteøí mohou èíst va¹i zprávu, mù¾e mezi nimi být i vá¹ souèasný nebo budoucí nadøízený. Dejte si pozor na to, co pí¹ete. Mìjte na pamìti, ¾e pøíspìvky jsou vìt¹inou archivovány a va¹e slova mohou být uchovávána po velmi dlouhou dobu a má k nim mnoho lidí pøístup.
    • Pøedpokládejte, ¾e ka¾dý jednotlivý u¾ivatel hovoøí sám za sebe a ne za svou organizaci (pokud tak není výslovnì uvedeno).
    • Mìjte na pamìti, ¾e pøíspìvky èerpají systémové prostøedky. Vìnujte proto pozornost v¹em pravidlùm, která pro nì platí ve va¹í organizaci.
    • Pøíspìvky by mìly být struèné a k vìci. Neodboèujte od tématu, vyjadøujte se souvisle a nepi¹te dal¹ím u¾ivatelùm maily jenom proto, abyste je upozornili na pøeklepy nebo chyby v pravopise. Takové chování vás více ne¾ cokoli jiného oznaèuje za nezku¹eného zaèáteèníka.
    • Subjekty zpráv by mìly být v souladu se zavedenou konvencí skupiny.
    • Padìlání a zneu¾ívání pøíspìvkù není dovoleno.
    • V nìkterých listech a skupinách je reklama vítána, na jiných naprosto odmítána! To je dal¹í dobrý dùvod k tomu, abyste pøíjemce svých pøíspìvkù dobøe znali. Nevy¾ádaná reklama, která je je¹tì navíc zcela mimo téma, vám zaruèí mnoho nenávistných mailù.
    • V odpovìdích na po¹tu uveïte na zaèátku zprávy shrnutí pùvodního obsahu, nebo citujte èást pùvodní zprávy. Ètenáøi tak snáze pochopí souvislosti. Zvlá¹tì s prudkým rozmachem News, kdy po¹ta jde z jednoho u¾ivatele na druhého, se lehce stane, ¾e nezasvìcený ètenáø pøeète nejdøíve odpovìï na zprávu, a teprve pozdìji se dostane k prvotnímu mailu. Nezahrnujte ale celý pùvodní text!
    • A podpis znovu: ujistìte se, ¾e ho do zprávy vkládáte. Zaruèí vám to identifikaci; nìkteøí po¹tovní klienti odstraòují informace v hlavièce mailu a sma¾í tak jediné pojítko, které vás vá¾e k pisateli.
    • Buïte opatrní pøi reakci na pøíspìvky. Vìt¹inou je odpovìï rozesílána na adresu prvotní zprávy, kterou je v mnoha pøípadech adresa skupiny! Mù¾ete pak zcela náhodnì poslat osobní odpovìï mnoha nezainteresovaným lidem. Je lep¹í napsat adresu ruènì, ne¾ odpovídat pomocí "Replay - Odpovìdìt".
    • Potvrzení o doruèení, popø. nedoruèení nejsou úplnì standardní a spolehlivé, vzhledem k ¹irokému spektru systémù pøipojených k mailu. Pøi zasílání zpráv do mailing listù jsou invazivní a nìkteøí lidé pova¾ují doruèení potvrzení za naru¹ení soukromí. Zkrátka je nepou¾ívejte.
    • Jestli¾e zjistíte, ¾e zpráva s osobním obsahem byla doruèena u¾ivatelùm na mailing listu nebo celé skupinì, omluvte se jak pravému adresátovi, tak skupinì.
    • Jestli¾e nesouhlasíte s nìkterým z u¾ivatelù, napi¹te mu radìji mail a nepokraèujte v debatì pøed celou skupinou. Pokud se va¹e diskuze týká tématu zajímavého pro celou skupinu, mù¾ete pro v¹echny obsah a závìry shrnout pozdìji.
    • Nemíchejte se do "flame wars - války slov". Neposílejte ani nereagujte na provokující materiál.
    • Nereagujte na pøíspìvky nebo zprávy, které jsou jen bezdùvodnými odpovìïmi na odpovìdi.
    • Buïte opatrní na neproporcionální fonty a diagramy. Mohou se zobrazovat v rùzných systémech rùznì a po¹tovní klienti je jinak interpretují, i kdy¾ jsou nainstalováni na stejném systému.
    • Konference diskutují o ¹irokém okruhu témat, která reprezentují rozdílný ¾ivotní styl, nábo¾enství a kulturu. Neposílejte pøíspìvek ani zprávu nìkteré skupinì jenom proto, abyste jim øekli, ¾e vás jejich téma nezajímá. Je to naprosto neakceptovatelné. Zprávy zavánìjící sexuálním nebo rasovým hara¹ením mohou mít právní následky. Existuje software, který je schopný problematické zprávy odfiltrovat.

    3.1.2 Mailing listy
    Existuje nìkolik zpùsobù, jak na Internetu najít existující mailing listy a jak se k nim pøipojit. Ujistìte se o pravidlech, která v tomto pøípadì platí ve va¹í organizaci. V¹eobecnì je lep¹í nejdøíve projít místní zdroje, ne¾ zaènete hledat na Internetu. Nicménì existuje sada souborù, které jsou pravidelnì posílány na adresy pøispìvatelù News. Je to neocenitelný zpùsob, jak najít listy ke ka¾dému tématu. Více najdete v literatuøe [9, 13, 15].
    • Posílejte zprávy o pøihlá¹ení nebo odhlá¹ení na správné adresy. List server automaticky obsluhuje administrativní pøíkazy a je na vás, abyste si zjistili, jak pracují (jak se správnì pøihlásit, na správné adrese). Také mnoho mailing listù se pøiklání k umístìní aliasu "request - po¾adavek" pro zasílání zpráv o pøihlá¹ení a odhlá¹ení, ale nedìlají to v¹ichni. Ujistìte se, ¾e ovládáte zavedené konvence listù, do kterých jste se pøihlásili.
    • Uschovejte si zprávu o pøihlá¹ení do v¹ech listù, kterých se úèastníte. Obvykle tam najdete také informace o odhlá¹ení.
    • V¹eobecnì platí, ¾e není mo¾né vrátit zprávu, kterou jste ji¾ jednou poslali. Dokonce ani administrátor systému to nedoká¾e. Mìli byste si být tedy jisti, ¾e opravdu chcete poslat to, co jste stvoøili.
    • Tlaèítko pro automatickou odpovìï "Replay" mnoha po¹tovních klientù je velmi u¾iteèné pro uzavøenou komunikaci, ale pokud ho pou¾ijete pro celý mailing list, mù¾e obtì¾ovat. Vìt¹ina takových odpovìdí pak smìøuje na v¹echny èleny listu.
    • Neposílejte velké soubory na mailing listy; rad¹i pou¾ijte odkaz na URL nebo FTP verzi. Jestli¾e ho chcete rozdìlit a poslat jako více souborù ujistìte se, ¾e dodr¾íte kulturu skupiny. Seznamte se s ní.
    • Pokud nebudete moci del¹í dobu kontrolovat po¹tu, zva¾te buï odhlá¹ení ze skupiny nebo nastavení volby "nomail" (pokud je dostupná).
    • Pokud posíláte zprávu na více ne¾ jeden mailing list, zvlá¹» pokud jsou listy tematicky blízké, omluvte se za køí¾ovou po¹tu.
    • Jestli¾e se na nìco ptáte, ujistìte se, ¾e posíláte souhrn a ne v¹echny dosud obdr¾ené zprávy.
    • Nìkteré mailing listy jsou soukromé; neposílejte tam své pøíspìvky bez výslovného pozvání. Pøíspìvky obdr¾ené z takových listù neposílejte dál ¹iroké veøejnosti.
    • Pokud nìkdo zpochybní va¹e argumenty, udr¾te diskusi zamìøenou na téma a nedovolte, aby se smekla do osobních neshod.

    3.1.3 News
    News je v¹eobecnì distribuèní systém, který umo¾òuje u¾ivatelùm komunikovat o specifických tématech. Je rozdìlen do hierarchie, kdy hlavní divize jsou:
    sci - vìdecká konference
    comp - informaèní, komunikaèní technologie, poèítaèe
    news - o News samotných
    rec - rekreaèní aktivity
    soc - spoleèenská témata
    talk - dlouhé, nekonèící diskuse
    biz - obchodní konference
    alt - alternativní hierarchie

    Skupina "alt" se nevytváøí stejnì jako ostatní èásti hierarchie. Dále existují mistní, regionální hierarchie, hierarchie, které jsou ¹iroce distribuované, napø. Bionet a samozøejmì ¾e va¹e obchodní zamìøení mù¾e mít vlastní konference. Postupem èasu pøibývají nové a nové. Více najdete v literatuøe [2, 8, 22, 23].

    • "Posting" znamená zaslání nového pøíspìvku skupinì nebo odpovìï na po¹tu. "Cross-Posting" - køí¾ová po¹ta znamená, ¾e pøíspìvek byl zaslán do více ne¾ jedné skupiny. Pokud pou¾ijete køí¾ovou po¹tu nebo pøímo "Followup-To" v hlavièce va¹eho pøíspìvku, varujte ètenáøe. Ètenáøi obvykle pøedpokládají, ¾e zpráva byla poslána do specifické skupiny a ¾e "followups" bude pøesmìrován do této skupiny. Hlavièky mìní toto chování.
    • Ètìte celý obsah právì probíhající diskuse pøed tím, ne¾ zaènete odpovídat. Vyluète zasílání zpráv "také mì", kde obsah je limitován souhlasem s pøedchozí po¹tou. Obsah "follow-up" po¹ty by mìl pøesahovat citovaný obsah.
    • Jestli¾e odpovídáte pouze jedné osobì, po¹lete mail. Mìjte na pamìti, ¾e News jsou rozesílány globálnì a ¾e celý svìt se pravdìpodobnì nezajímá o va¹i osobní odpovìï. Nicménì pokud nìkteré téma zajímá v¹echny, nebojte se ji rozeslat v¹em èlenùm skupiny.
    • Zkontrolujte sekci "Distribuce" v hlavièce. Tyto hlavièky jsou nespolehlivé díky celému komplexu metod jejich rozesílání. Ale pokud chcete rozesílat nìco, co zajímá jenom urèitou èást u¾ivatelù, pou¾ijte odpovídající metodu distribuce. Napø. nastavte "distribuci" na "nj", jestli¾e je pøíspìvek rozesílán ètenáøùm z okruhu New Jersey.
    • Jestli¾e si myslíte, ¾e pøíspìvek bude zajímat více ne¾ jednu Newsgroup, volte rad¹i rozesílání pøíspìvku pøes "Cross-posting", ne¾ ji posílat jednotlivì do skupin. V¹eobecnì pravdìpodobnì pouze pìt a¾ ¹est skupin bude mít dost podobnou oblast zájmu.
    • Pøed polo¾ením dotazu projdìte maximum zdrojù (manuály, noviny, soubory nápovìdy). Jestli¾e se ptáte na nìco, co je snadno dostupné nìkde jinde, dostanete nevrlou zprávu "RTFM" (pøeètìte si manuál - mírnì øeèeno).
    • Existují také skupiny, které uvítají reklamy, ale v¹eobecnì platí, ¾e je nepøípustné uvádìt reklamu, která se netýká tématu skupiny. Pokud za¹lete reklamu do ka¾dé skupiny, zcela jistì pøijdete o pøístup ke konferenci.
    • Pokud ve svém pøíspìvku najdete chybu, co nejdøíve jej zru¹te.
    • Nesna¾te se sami zru¹it jakýkoli cizí pøíspìvek. Se svým administrátorem se spojte v¾dy pokud nevíte, jak svou po¹tu zru¹it, nebo pokud chcete zru¹it cizí pøíspìvek, napø. øetìzový dopis.
    • Pokud jste zaslali pøíspìvek a ihned jej nevidíte, neposílejte jej znovu.
    • Nìkteré skupiny odmítají (nìkteré vítají) pøíspìvky, které by za jiných okolností mohly být pova¾ovány za rozporuplné. Nikdo vám nezaruèí, ¾e v¹ichni u¾ivatelé skupiny ocení materiál tolik jako vy. Pou¾ijte utilitu "Rotate" (utilita rotuje v¹emi znaky ve va¹í po¹tì o 13 pozic v abecedì). Napø. v UNIXu je to utilita ROT13.
    • V konferencích o filmech a knihách je nezbytné pøíspìvky, které uveøejòují podstatnou èást obsahu, oznaèit jako "Spoilers" v Subjektu. Nebo mù¾ete na zaèátek pøíspìvku vlo¾it prázdné øádky, aby obsah nebyl ihned èitelný; pøípadnì pou¾ijte utilitu "Rotate"
    • Neoprávnìné kopírování pøíspìvkù je zakázáno. Pøed neoprávnìným kopírováním se mù¾ete chránit pou¾itím softwaru, který detekuje stisknuté klávesy, napø. PGP.
    • Zasílání pøíspìvkù pøes anonymní servery je v nìkterých konferencích akceptováno, v nìkterých ne. Nevhodný materiál, který po¹lete pod svým vlastním jménem je stejnì tak nevhodný, pokud ho po¹lete anonymnì.
    • V moderované konferenci oèekávejte prodlevu. Moderátor mù¾e zmìnit vá¹ Subjekt tak, aby odpovídal souvislostem.
    • Nenechte se stáhnout do "flame wars" - války slov. Neposílejte ani neodpovídejte na urá¾livé pøíspìvky.

    3.2 Administrátor
    3.2.1 V¹eobecnì
    • Deklarujte pravidla pøihla¹ování do konferencí.
    • Deklarujte pravidla zasílání pøíspìvkù do konferencí.
    • Deklarujte a publikujte pravidla archivace (délku archivace).
    • Pøe¹etøete pozornì a rychle stí¾nosti na va¹e u¾ivatele.
    • Monitorujte "zdraví" va¹eho systému.
    • Zva¾te dobu archivace systémových logù a pravidla archivace zveøejnìte.

    3.2.2 Mailing listy
    • Aktualizujte mailing listy.
    • Pøi vzniku problému pomáhejte u¾ivatelùm.
    • Informujte u¾ivatele o jakýchkoli plánovaných výlukách nebo údr¾bì.
    • Ujistìte se, ¾e máte aliasy "-requet" pro pøípad pøihlá¹ení a administrace listu.
    • Ujistìte se, ¾e v¹echny maily chodí bez problémù.

    3.2.3 News
    • Zveøejnìte poèet obdr¾ených pøíspìvkù. Pokud neposkytujete v¹echny, u¾ivatelé mohou chtít vysvìtlení.
    • Pozor; rùznorodost u¾ivatelù mù¾e zpùsobit, ¾e pøi problémech budou vinit server.
    • Po¾adavky u¾ivatelù ohlednì zru¹ení jejich vlastní po¹ty nebo vadné po¹ty (napø. øetìzové dopisy) vyøizujte okam¾itì.
    • Mìjte aliasy na "Usenet", "Netnews" a "News" a ujistìte se, ¾e je nìkdo ète.

    3.3 Moderátor
    3.3.1 V¹eobecnì
    • Ujistìte se, ¾e va¹e FAQ (Èasto kladené otázky) jsou rozesílány v pravidelných intervalech. Vlo¾te do nich svá pravidla pro pøíspìvky.
    • Ujistìte se, ¾e udr¾ujete aktuální informace o pøihlá¹ených a odhlá¹ených u¾ivatelích.
    • Konference by mìla mít svá pravidla, které jsou pravidelnì rozesílána.
    • Udr¾ujte mailing listy a konference aktuální. Jmenujte zástupce po dobu va¹í nepøítomnosti.

  4. Informaèní slu¾by
    Gopher, Wais, www, MUD (Multi - User Dimension), MOO (Multi - User Dimensions objektovì orientované) jsou nìkteré z informaèních slu¾eb, jejich¾ rozvoj zaznamenáváme v posledních letech. Více informací najdete v literatuøe [14, 28].

    4.1 U¾ivatel
    4.1.1 V¹eobecnì
    • Mìjte na pamìti, ¾e ka¾dá z tìchto slu¾eb patøí nìkomu jinému. Lidé, kteøí platí úèty urèují pravidla. Informace mohou a také nemusí být zadarmo!Ovìøte si to.
    • Pokud máte problém s jakoukoli informaèní slu¾bou, zaènìte ho øe¹it u sebe: zkontrolujte konfiguraci souboru, nastavení softwaru, pøipojení sítì, atd. Potom teprve mù¾ete pøedpokládat, ¾e chyba je na stranì poskytovatele.
    • Pøesto¾e existuje jakási konvence v názvosloví souborù, nespoléhejte se na ni. Napø. soubor ".doc" není v¾dy souborem MS WORD.
    • Informaèní slu¾by mají své konvence pro pøístupový protokol, napø.: www.xyz.com. Je jistì u¾iteèné je znát, ale není to dogma.
    • Zjistìte si, jak je to se jmény souborù ve va¹em systému.
    • Buïte opatrní na konvence pou¾ívané pro poskytování informací bìhem pøipojení. FTP servery obvykle mívají v horní adresáøové struktuøe soubor README, kde jsou informace o dostupných souborech. Nepøedpokládejte ale, ¾e soubory jsou naprosto aktuální a pøesné.
    • Nepøedpokládejte, ¾e JAKÁKOLI informace, kterou naleznete je aktuální a pøesná. Mìjte na pamìti, ¾e nové technologie pouze dovolují komukoli publikovat, ale zdaleka ne v¹ichni cítí odpovìdnost, jakou s sebou publikování pøiná¹í.
    • Pamatujte si, ¾e pokud si nejste jisti funkèností bezpeènostní a autentizaèní technologie, zasílaná informace putuje Internetem "nahá", bez ochrany proti zneu¾ití.
    • Internet spojuje celou zemìkouli - mìjte tedy na pamìti, ¾e Informaèní slu¾by mohou odrá¾et kulturu a ¾ivotní styl znaènì odli¹ný od va¹eho. Materiály, které vám pøipadají pobuøující mohou být v zemi svého pùvodu akceptovatelné. Buïte otevøení.
    • Pokud ¾ádáte informaci z oblíbeného serveru, ujistìte se, ¾e pou¾íváte zrcadlo.
    • Nepou¾ívejte cizí FTP server pro ulo¾ení materiálù, kde by si je dal¹í u¾ivatelé mohli stáhnout. Tzv. "dumping" je neakceptovatelný.
    • Pøi potí¾ích a ¾ádostech o pomoc uvádìjte maximum potøebných informací pro odhalení problému.
    • Pokud budujete vlastní informaèní slu¾bu, napø. domovskou stránku, ovìøte si u svého místního systémového administrátora jaká pravidla pro vás platí.
    • K oblíbeným stránkám se pøipojujte radìji mimo ¹pièku, sní¾íte tak jejich zatí¾ení.

    4.1.2 MUD, MOO, IRC
    • Také zde platí v¹eobecné pravidlo - nejdøíve "naslouchejte", abyste se seznámili s kulturou skupiny.
    • Není nutné osobnì pozdravit ka¾dého ve skupinì zvlá¹». Obvykle staèí jeden pozdrav. Neakceptovatelné je pou¾ití automatického pozdravu ve va¹em klientovi.
    • Varujte úèastníky konference, pokud máte v úmyslu posílat velké mno¾ství informací. Pokud v¹ichni úèastníci souhlasí, mù¾ete data poslat. Ale posílání nechtìné informace je pova¾ováno, stejnì jako spam, za nepøijatelnou formu.
    • Nepøedpokládejte, ¾e s vámi budou chtít komunikovat neznámí lidé. Pokud musíte poslat osobní zprávy lidem, které neznáte, buïte maximálnì tolerantní. Adresát nemusí mít právì èas, nebo prostì odmítá komunikovat s nìkým cizím.
    • Respektujte pravidla skupiny, seznamte se se vstupními materiály. Mohou být umístìny na odpovídajících FTP serverech.
    • Nepo¾adujte od ostatních u¾ivatelù osobní informace (napø. pohlaví, vìk, bydli¹tì). Tyto informace jsou vhodnìj¹í poté, co se s nìkým blí¾e seznámíte. Mnoho lidí ale vùbec odmítá odpovídat na otázky tohoto typu.
    • Pokud nìkterý z u¾ivatelù pou¾ívá pøezdívku nebo pseudonym, respektujte jeho pøání být v anonymitì. Dokonce i mezi blízkými pøáteli je zdvoøilej¹í pou¾ívat na Netu pøezdívku. Neoslovujte ho vlastním jménem online bez jeho souhlasu.

    4.2 Administrátor
    4.2.1 V¹eobecnì
    • Dejte jasnì na vìdomí co je a co není mo¾né kopírovat.
    • Popi¹te co je na va¹em serveru a ve va¹í organizaci k dispozici. Ujistìte se, ¾e jste stanovili jasná pravidla.
    • Aktualizujte své informace, zvlá¹tì README soubory a poskytujte je v jednoduchém ASCII textu.
    • Uveïte na svých stránkách seznam zrcadel, pokud je znáte. Zahròte prohlá¹ení o autorských právech, která pro va¹e zrcadla platí.
    • Ujistìte se, ¾e oblíbené (a objemné) informace mají dostateènou pøístupovou kapacitu.
    • Pou¾ívejte zavedené konvence pro názvy souborù - .txt pro ASCII text; .html nebo .htm pro HTML; .ps pro Postcript; .pdf pro Portable Document Format; .sgml nebo .sgm pro SGML; .exe pro ne-Unixové programy, atd..
    • Pro pøená¹ené soubory se sna¾te vytvoøit názvy odpovídající prvním osmi znakùm.
    • Pokud poskytujete informace, ujistìte se, ¾e va¹e stránka nabízí nìco specifického, výjimeèného. Vyvarujte se toho, abyste poskytovali informaèní slu¾by tak, ¾e pouze odkazujete na dal¹í slu¾by v Internetu.
    • Neuvádìjte odkazy na dal¹í stránky bez jejich souhlasu.
    • Mìjte na pamìti, ¾e zveøejnìní informaèní slu¾by je více ne¾ jen návrh a uskuteènìní. Je nutné se o nì pravidelnì starat.
    • Ujistìte se, ¾e vámi zasílané materiály jsou vhodné pro podporující organizace.
    • Testujte aplikace rozdílnými nástroji. Nevytváøejte aplikace, které mohou být pou¾ity pouze s grafickým rozhraním.
    • Mìjte stále pøehled o va¹ich informacích. Ujistìte se, ¾e interpretace je stejná ve v¹ech va¹ich aplikacích.
    • Hlídejte ¾ivotnost va¹ich informací. Buïte si jisti, ¾e datujete èasovì citlivý materiál a pozornì tyto informace udr¾ujte.
    • Omezení slu¾eb rozli¹ujte podle zemì. Mìli byste správnì rozumìt v¹em dùsledkùm restrikcí.
    • Øeknìte u¾ivatelùm, co máte v úmyslu dìlat s informacemi, které shroma¾ïujete, napø. zpìtná vazba u www. Upozornìte u¾ivatele pokud chcete zveøejnit jakékoli jejich pøíspìvky pouze pasivnì.
    • Zveøejnìte va¹i politiku ohlednì informaèních slu¾eb u¾ivatele, napø. domovských stránek.

  5. Seznam literatury
    • [1] Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style", New York: Addison-Wesley, 1994.
    • [2] "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet"
      Original author: jerry@eagle.UUCP (Jerry Schwarz)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: usenet-faq/part1
    • [3] Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet"
    • [4] Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New York: McGraw-Hill, 1994.
    • [5] "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette"
      Original author: brad@looking.on.ca (Brad Templeton)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: emily-postnews/part1
    • [6] Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge, Mass., MIT Press, 1994.
    • [7] "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US house of Representatives gopher
    • [8] How to find the right place to post (FAQ) by buglady@bronze.lcs.mit.edu (Aliza R. Panitz)
      Archive-name: finding-groups/general
    • [9] Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors:
      Evolution of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix, November 1-5, 1993, pp. 9-16.
    • [10] Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide : Hands-on Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994.
    • [11] Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips"
    • [12] Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087, IAB, January 1989.
    • [13] Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide", Netiquette information is spread through the chapters of this work. 3rd ed. Englewood Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.
    • [14] Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest Academic Computing Consortium, 1993.
    • [15] Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog", Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates, 1992.
    • [16] Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information Professionals: a basic guide to Internet networking technology", Westport, CT, Meckler, 1993.
    • [17] LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3 "Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA, Addison-Wesley, 1993.
    • [18] Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993.
    • [19] Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January 1993.
    • [20] Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993.
    • [21] Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction", Version 2.0.3. Revised May 15, 1993.
    • [22] "A Primer on How to Work With the Usenet Community"
      Original author: chuq@apple.com (Chuq Von Rospach)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: usenet-primer/part1
    • [23] Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette", September 3, 1992.
    • [24] "Rules for posting to Usenet"
      Original author: spaf@cs.purdue.edu (Gene Spafford)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: posting-rules/part1
    • [25] Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?.
    • [26] Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the Internet", ISSN 1201-0758.
    • [27] Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information Resources, EDO-IR- 92-7. September, 1992.
    • [28] Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and providers", New York, McGraw-Hill, 1995.

  6. Není pøedmìtem tìchto pravidel

  7. Sally Hambridge
    Intel Corporation
    2880 Northwestern Parkway
    SC3-15
    Santa Clara, CA 95052

    Phone: 408-765-2931
    Fax: 408-765-3679
    E-mail:
    sallyh@ludwig.sc.intel.com

Na¹i partneøi

Týdny mediálního vzdìlávání - NA PRAVDÌ ZÁLE®Í
Projekt E-Bezpeèí
MANIPULÁTOØI.CZ
Internetem Bezpeènì
Konference SECURITY
Hustej INTERNET
NE©LAPE.CZ - NE©LAPE Vám poèítaè? Odvirování PC, zrychlení poèítaèe, ...
Viry.cz
PARANOIA.CZ
AVAST!
Check Point
Safer Internet
ToolStore - Náøadí, nástroje, pomùcky, no¾e, kvalitní rukavice

Podpoøte nás

Bitcoin:
Bitcoin: 183jkMBfXdzYzK93vUPmrchohjLtLb3sDn
Bitcoin adresa:
183jkMBfXdzYzK93vUPmrchohjLtLb3sDn

Ikona pro Vás

HOAX.cz

Hoax.cz je archivován

WebArchiv - archiv èeského webu

Doporuèujeme

ZvolSi INFO - Surfaøùv prùvodce po internetu
No More Ransom! Dekryptovací nástroje.
Právì dnes
RigoloKids - kvalitní dìtské obleèení a doplòky z prémiových materiálù
Antivirové centrum
ER.cz - Pøesmìrování pro Vá¹ web zdarma
CZilla
soom.cz
IMPROVE ACADEMY s.r.o.
Holièství, pánské kadeønictví v Tøebíèi
Vèelaøství ©paèek - kvalitní med a vèelí produkty
Jógové studio Marcel Tøebíè Havlíèkovo náb. 37
JÓGA TØEBÍÈ Jógové centrum v Tøebíèi.
Jóga s Pepou pro zaèáteèníky a pokroèilé